Sunday 15 May 2016

Budak Lundang di Glasgow

November 2006

Pada bulan ini aku telah mengikuti program BTN luar negara. Program ini khas untuk mereka yang ingin melanjutkan pelajaran peringkat MSc dan PhD di luar negara dan wajib lulus. Jika tidak lulus dikehendaki untuk menghadiri sekali lagi. Sebagai syarat utama ke luar negara untuk tajaan KPT. Semasa porgam ini aku telah berjumpa dengan ramai lagi pelajar yang akan melanjutkan pelajaran ke luar negara tidak kiralah pada peringkat MSc dan juga PhD. Agak menarik kerana pelbagai bidang dan kursus yang akan diikuti telah dikongsi bersama semasa program ini.

Untuk makluman program BTN merupakan program bagi memperkasakan jati diri supaya kita tidak lalai dengan tanggungjawab semasa berada di luar negara. Banyak benda baru yang telah dipelajari berkenaan konsep kewarganegaraan dan persekutuan. Siapa sangka pada umur ini masih lagi perlu belajar tentang sejarah Malaysia.

Program ini berjalans elama seminggu di Ulu Kernas, Negeri Sembilan. Dengan bantuan Abang sulungku akhirnya kami berjaya sampai untuk pendaftaran diwaktu pagi selepas bertolak dari Kuala Lumpur. Terletak di kawasan yang agak jauh dari bandar di ladang kelapa sawit. Mungkin untuk memudahkan pengajaran kerana dilingkungi oleh hutan yang menghijau. Faktanya inilah pertama kaki aku sampai di sini. Program ini disusuli oleh aktiviti luar kelas dan pengajaran. Sedikit sebanyak membantu dalam memperkasakan jati diri.

Bagi aku program ini adalah penting sebagai peringatan supaya kita tidak lalai dalam menjalankan tanggungjawab yang telah diamanahkan. Ini adalah kerana terdapat juga mereka yang ditaja dan tidak kembali bertugas di dalam negara selepas menamatkan program pengajian. Sedikit sebanyak menunjukkan kurangnya jati diri untuk berkhidmat dengan penaja masing-masing.

... bersambung...


 

No comments:

Post a Comment